توکل

هر کجا باشید، او با شماست...
توکل

و قل ربی زدنی علما
بگو پروردگارا مرا دانش افزای

توکل

هر کجا باشید، او با شماست...

فصل توبه پس از ظهور امام عصر به پایان میرسد

سه شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۳۳ ق.ظ

خبرگزاری شبستان:

نود و ششمین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگ مهدوی با سخنرانی استاد اسماعیل شفیعی سروستانی، در موضوع "یاران و یاری‌دهندگان امام زمان(عج)" برگزار شد. در این نشست شفیعی سروستانی در سه بخش عهد امام و عهد با امام، یاران امام حسین(ع) در دشت کربلا و یاران و یاری دندگان امام زمان(ع) سخنان خود را آغاز کرد.

وی با بیان عهدی که درباره امام معصوم و منصوب ازسوی خداوند بر گردن مومنان و شییعیان گذارده شده است، به بررسی ویژگی یاران امام حسین(ع) در قیام عاشورا و ویژ‌گی‌های لازم برای یاری حضرت مهدی(عج) در قیام مهدوی پرداخت و با برشمردن توصیه‌های ائمّه معصوم(ع) به مومنان در دوران غیبت، کوله بار ضروری برای طیّ مسیر و گذر از فتنه‌های دوران حیرت تا قیام امام قائم(ع) را بیان کرد.

سرخی پرچم اباعبدالله(ع) معنا و نحوه‌ بودن شیعه‌

سردبیر ماهنامه موعود سخن خود را با توضیح درباره‌ سرخی پرچم افراشته بر فراز گنبد امام حسین(ع) آغاز کرد و تبیین نمود که علّت سرخی این پرچم رسم دیرینه‌ای در میان اعراب است. در این رسم چنین بوده که اگر در میان جنگ، به ماه حرام می‌رسیدند، جنگ را موقّتاً متوقّف می‌کردند تا ماه حرام بگذرد و پرچم سرخی را بر می‌افراشتند. به این معنا که جنگ تمام نشده و ادامه دارد. همچنین اعراب تا هنگامی که خون خواهی از مقتولی صورت نگرفته و یا قصاص از قاتل کسی باقی ‌مانده، است، پرچم سرخی بر بام منزل او برمی‌افراشتند تا بدین وسیله اعلام کرده باشند: که قصاص قاتل یا قاتلان باقی است .

شفیعی سروستانی اهتزاز پرچم سرخ بر فراز گنبد حضرت اباعبدالله(ع) را نیز عملی نمادین و از نشانه‌ی خون بر زمین مانده امام حسین(ع) وخونخواهی بر زمین مانده  دانست و افزود: این پرچم به همین رنگ و نماد می‌ماند. برای آن که همگان بدانند که ما منتظر روزی هستیم که خون‌خواه امام قیام کند و انتقام خون به ناحق  بر زمین ریخته شده را بگیرد و آنگاه آن پرچم سرخ دگرگون می شود و در مرام شیعه، نحوه بودن و زیستن از همین نقطه آغاز می شود. 

به عبارت دیگر وقتی که از مقام شیعگی سخن می‌گوییم و می‌خواهیم فردی را به عنوان شیعه بشناسیم، اعلام می‌کنیم: شیعه در حقیقت چشمش به پرچم سرخ در اهتزاز است، منتظر قیام خون‌خواه حضرت است و خودش را همواره در این مسیر نگه‌می‌دارد.

لذا وقتی درباره مرامنامه شیعیان سخن می‌گوییم، مرام‌نامه‌ی شیعیان را در این ۴ بخش خلاصه می‌کنیم:

۱. شیعه متذکّر حقّ بر زمین مانده و خون به ناحق ریخته شده امام خود است؛ و هیچگاه حقّ بر زمین مانده را فراموش نمی‌کند و کسی که چنین چیزی را فراموش کند، از جمه شیعه ها خارج است .

2شیعه منتظر است تا امام حیّ، و خون‌خواه برگردد؛ به عبارتی چشم براه کسی مانده که این حقّ بر زمین مانده را به جایگاه خودش بر‌گرداند؛

3شیعه منکر تمامی صورت‌های باطل است؛

4شیعه آماده و مهیّای یاری امام غایب ازنظر خود است.

وی با تأکید بر این ۴ بند به عنوان "مرامنامه‌ی شیعگی" اعلام کرد که این چهار تکلیف، شامل معنی زندگی و نحوه‌ی بودن شیعیان در عرصه‌ی تاریخ است و این چهار بند به تمامی متجلّی گشته در زیارت عاشوراست. بدین ترتیب زیارت عاشورا، که حدیثی قدسی است، "مرام‌نامه‌ شیعگی" از زبان خداوند متعال است.

همراهی با امام، محتوای عهد الست

این پژوهشگر حوزه‌ مهدویت با برشمردن و شرح پنج فراز از زیارت عاشورا : اعلان سلام به اولیاءالله، ذکر مصیبت اعظم واقع شده، برائت از بنیانگذاران ظلم بر اهل بیت علیهم السلام تا عاملان ظلم، اعلام تسلیم در برابر فرامین ولیّ‌الله و طلب همراهی با منتقم و اعلام آمادگی برای یاری به عنوان مرام‌نامه‌ی شیعیان در زیارت عاشورا و زیارت اربعین زندگی شیعیان را از مسیر انتظار تعریف کرد و به تبیین موضوع "عهد با امام و عهد امام" پرداخت.

شفیعی سروستانی با قرائت خطبه‌ی امام حسین(ع) در شب عاشورا، به سخن ایشان که فرمودند: "من عهد خود را از گردن شما برمی‌دارم" اشاره کرد و افزود: مگر از جانب امام عهدی بر گردن مردم است که امام حسین(ع) چنین و به صراحت آن را  اعلام می کنند؟ بلی. عهدی خدایی بر گردن تک‌تک انسان‌ها به نحو عام و به نحو خاص بر گردن شیعیان است و این عهد را خداوند متعال مقرّر کرده و کسی نمی‌تواند این عهد را از گردنشان بردارد.

وی در توضیح معنای عهد، آن را معادل با "تعهّد داشتن" دانست و بیان کرد" جز امام حسین(ع) که امام معصوم و منصوب از جانب خداوند متعال هستند، کسی نمی‌تواند این عهد را از گردن مردم بردارد.

مدیر موسسه موعود عصر با طرح این سؤال که منشأ این عهد چیست در پاسخش توضیح داد: این عهد همان "عهد الست" یا "پیمان فطرت" است که در عالم ذرّ از تمامی انسان ها اخذ شده و در روایات به طور کامل تبیین گشته است.

شفیعی سروستانی با استناد به روایات، "پرستش خداوند متعال" و "اعتقاد به نبوّت حضرت خاتم المرسلین(ص)" و "باور به مقام ولیّ‌اللهی و امامت امیرمؤمنان علی(ع) و فرزندان ایشان" را محتوای عهد الست و اساس عهد فطرت انسان‌ها دانست که بر آن سرشته شده‌اند.

وی در توضیح این معانی به روایات متعددی اشاره کردند که برای نمونه تنها به یک حدیث اشاره می‌کنیم حضرت صادق(ع) دربارة سخن خداوند عزّ و جل که فرمود: "با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است" می‌فرمایند: "یعنی آنان را بر اساس توحید و اینکه محمّد(ص) رسول خداست و علیّ(ع) امیرمؤمنان است، سرشته.

صفات یاوران عاشورایی

این نویسنده و روزنامه نگار با بررسی تجدید عهد یاران امام حسین(ع) در شب عاشورا، معرفت آنان را درباره‌ی عهدی که خداوند بر گردنشان نهاده بود را ستودنی دانست و آنگاه به تبیین صفات و ویژگی‌های آنان، بر اساس روایات ائمّه(ع) درباره‌ی آنان، عملکرد و سخنان آنان در روز عاشورا و رجزخوانی‌شان در آن دشت پُر بلا پرداخت.

بصیرت، معرفت، ابتلای نیک، ایثارگری، مواسات، اخوّت و برادری، ولایت پذیری، محرمان راز، مقدّم داشتن امام بر خود، شناختن حقّ امام، دریغ نداشتن برای بخشیدن به امام، پایمردی بر عهد، همراهی در خوشی و ناخوشی و حفظ امام با جان از جمله صفات یاران امام حسین(ع) بود.

خودتان را برای گذر از طوفان آماده کنید

وی پس از پخش نماهنگی درباره‌ی استغاثه به حضرت مهدی(عج)، به بررسی صفات و ویژگی  یاران و یاوران حضرت مهدی(عج) پرداخت.

مدیر موسسه موعود با استناد به روایات، به توصیف حلقه‌ یاران همیشگی بر گرد حضرت که با عناوین «اوتاد»، «ابدال»، «نجبا» و «صلحا»و... پرداخت و اعلام داشت که یاران حضرت نه فقط از میان انسان‌های مؤمن، بلکه از میان جنّیان مؤمن، ملائکة الله و دیگر مخلوقات هستند و حضرت ولیّ‌الله(عج) نه تنها خود قدرت زیر و رو کردن جهان را دارند، بلکه با مجهّز بودن به سلاح‌هایی همچون "رعب" و "پشتیانی شدن از جانب غیب"، به طور حتم پیروز میدان نبرد خواهند بود.

شفیعی سروستانی با بر شمردن دو دیدگاه درباره‌ دوران منتهی به ظهور امام عصر(عج)، در بیان دیدگاه صحیح درباره‌ی این دوران توضیح داد: پیش از ظهور حضرت مهدی(عج)، طوفانی در می‌گیرد. طوفانی که حاصل عمل خود انسان‌هاست. حاصل جمع همه‌ی فسق و فجور و ظم مردم در طول تاریخ قبل از ظهور کبرای امام زمان(عج) همچون آتشفشان سر باز می‌کنند و این نتیجه، هیچ ربطی به عمل امام عصر(عج) ندارد. چنانچه در قرآن آمده است: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاس؛ فساد در خشکی و دریا از آنچه که حاصل دست مردم است، رخ می‌نماید»؛ امّا امام عصر(عج) در این میانه، "طوفان‌شکن" است. امام که ظهور می‌کنند، شادمانی، برخورداری، بهره مندی و بهار رخ می‌نماید؛ امّا این بهار، بعد از فرونشستن طوفان است.

وی به طور جدّی هشدار دادند:

"خودتان را برای گذر از طوفان آماده کنید."

صفات یاوران حضرت مهدی(عج)

سردبیر ماهنامه موعود، با اشاره به نحوه‌ جمع شدن یاران حضرت مهدی(عج) و آخرین نشانه‌های منتهی به ظهور و قیام حضرت مهدی(عج) و  بیان دو حکایت بسیار زیبا از تشرّفات انسان‌های مؤمن خدمت حضرت بقیة الله(عج)، ازجمله حکایت "مرد صابونی"، صفات و ویژگی‌های معرفی شده برای یاران امام عصر(عج) را شیعیان حقیقی، نیرمندان، جوانان،  تقواپیشگان و چنگ‌زننده به دین برشمردند، اهالی مال حلال، یک‌رنگان ظاهر و باطن، مراقبان امر امام، نیک اخلاقان، تشخیص دهندگان حقّ و باطل، سخنرانان بر مدار سخن امام و بخشندگان مال و جان برای امام برشمرد.

باورِ دیر، توبه‌ی بعد از مهلت

شفیعی سروستانی با هشدار درباره‌ی اینکه ایمان پیش از ظهور باید شکل بگیرد و در جان بنشیند و باورِ بعد از ظهور، ثمربخش نیست، با استفاده از روایتی که می‌فرمود: "در آن هنگام توبه برداشته می‌شود، دیگر توبه‌ای پذیرفته نخواهد شد و عملی بالا نمی‌رود. کسی که پیش از آن ایمان نیاورده باشد، دیگر ایمان آوردنش او را سودی نخواهد بخشید." تأکید کرد: فصل توبه، بعد از ظهور امام عصر(عج) به پایان می‌رسد.

وی به بیعت‌نامه‌ای اشاره کردند که بین امام عصر(عج) و یارانشان در هنگام قیام بسته می‌شود.

توصیه‌ی‌ اهل بیت(ع) برای ایمن ماندن در شرّ الازمنه

شفیعی سروستانی در این بخش سخنانشان، به استناد روایات، توصیه‌های اهل بیت(ع) را برشمردند و توضیح دادند که پیرو ائمّه باشید تا بمایند؛ حافظ زبان خود باشید؛  در خانه بمانید؛ با فتنه درنیامیزید؛  شتاب و عجله نکنید؛ تسلیم باشید.

استاد حوزه‌ی مهدویت، نتیجه‌ی پیروی مو به مو از توصیه‌های اهل بیت(ع) را یاری دادن امام عصر(عج) در زمان ظهورشان دانستند؛ تا جایی که فرد اگر خصال یاران حضرت را داشت و از پیروان ایشان بود، پس از مرگ، او را به زندگی بازمی‌گردانند (رجعت) تا همراه امام (عج) باشند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۲
منتظر....