توکل

هر کجا باشید، او با شماست...
توکل

و قل ربی زدنی علما
بگو پروردگارا مرا دانش افزای

توکل

هر کجا باشید، او با شماست...

چرا مرگ بر امریکا ! چرا با امریکا دشمنیم ؟

سه شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۳۸ ب.ظ

 علل مبارزه‌ ملت ایران با دولت مستکبر آمریکا بر اساس بیانات مقام معظم رهبری


حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی در دیدار اخیر با دانش‌آموزان و دانشجویان در آستانه‌ی روز ملی مبارزه با استکبار جهانی (۱۳۹۴/۰۸/۱۲) فرمودند:


مرگ بر آمریکای شما، این فریادی که ملّت ایران میکشند، این دارای یک پشتوانه و عقبه‌ی منطقی و قوی است؛ دارای پشتوانه‌ی عقلانی است.


معلوم هم هست که مراد از «مرگ بر آمریکا»،


مرگ بر ملّت آمریکا نیست، ملّت آمریکا هم مثل بقیّه‌ی ملّتها [هستند]


یعنی مرگ بر سیاستهای آمریکا، مرگ بر استکبار؛ معنایش این است،




مبارزه با دولت آمریکا نه ملّت آمریکا

استکبارستیزی و مقابله با زورگویی‌های قدرت‌های مستکبر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اصول و اهداف انقلاب اسلامی همواره مورد تأکید حضرت امام خمینی رحمت‌الله‌علیه و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و می‌باشد. مقام معظم رهبری در تبیین این مبارزه، با تفکیک دولت آمریکا از ملّت آن منظور خود از مقابله‌ با استکبار را به‌صورت شفاف و صریح بیان کرده‌اند:

«ما هم که اسم آمریکا را بارها مى‌آوریم؛ ملّت ما، خود ما؛ [چون‌] مسئله‌ى آمریکا به‌خاطر استکبار است، چون آمریکا یک دولت استکبارى است، چون روش [آمریکا] استکبارى است؛ ما با آمریکا به‌عنوان یک مجموعه‌ى جغرافیایى یا به‌عنوان یک ملّت، به‌عنوان یک مجموعه‌ى انسانى هیچ مسئله‌اى نداریم، آن هم مثل بقیّه‌ى کشورها؛ مسئله‌ى ما با آمریکا، مسئله‌ى استکبار آمریکایى است؛ مستکبرند، متکبّرند، زورگویند، زیاده‌طلبند.»


ایشان با اشاره به عنصر «استکبار» در رفتار دولت آمریکا این موضوع را نقطه‌ی کانونی مبارزه‌ی نظام اسلامی با آمریکا معرفی می‌کنند:


«ما با ملّت آمریکا هم -با اینکه دولت آمریکا دولتِ مستکبر و دشمن، بدخواه و کینه‌ورز نسبت به ملّت ایران و نظام جمهوری اسلامی است- هیچ دشمنی نداریم؛ آنها هم مثل بقیّه‌ی ملّتهایند. آنچه نقطه‌ی مقابل نظام اسلامی است، استکبار است. جهت‌گیری خصومتهای نظام اسلامی، با نظام استکبار است؛ ما با استکبار مخالفیم، ما با استکبار مبارزه میکنیم.»


اساساً چالش و درگیری اصلی انقلاب و نظام اسلامیِ با دولت آمریکا به دلیل وجود همین «روحیه‌ی استکباری» در دولتمردان آمریکایی بوده و چون این رویه‌ی استکباری تغییری نکرده لاجرم درگیری و مبارزه نیز ادامه یافته است. فقدان فهم درست و اصولی از علت این دشمنی زمینه‌ساز اعوجاج، بدفهمی و عملکرد نادرست در تحولات گوناگون سیاسی و بین‌المللی و ... می‌شود. بر همین اساس، تمرکز بر روی این موضوع و تبیین درست آن به‌خصوص با تغییرات نسلی اتفاق افتاده از زمان پیروزی انقلاب اسلامی اهمیت بیشتری نیز یافته است.


نوجوان و جوانِ امروزی به برکت استقلال و عزت به دست آمده از پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی، اساساً نفوذ، دخالت و غارتگری دولت‌هایی چون آمریکا در ایران را به‌صورت عینی و ملموس لمس نکرده و این، اهمیت موضوع را دوچندان می‌کند:


«مسئله‌ی ستیزه‌ی با استکبار و روز ملّی استکبارستیزی یک مسئله‌ی اساسی است، یک مسئله‌ی برخاسته‌ی از تحلیل درست و حرف درست است... معلوم باشد چرا ملّت ایران با استکبار مخالف است؛ چرا با رویکردهای ایالات متّحده‌ی آمریکا مخالف است؛ این بیزاری ناشی از چیست؛ این را جوانِ امروز بایستی بدرستی و با تحقیق بفهمد.»

در این نوشته با استفاده از بیانات رهبری به بازشکافی علتِ دشمنی ملت ایران و جمهوری اسلامی با استکبار پرداخته شد